fredag 9 mars 2012

Blendas bekännelser

Författare: Anita Eklund Lykull

Genre: Inseende och verklighetstrogen


Blenda Brisling är en tjej på hundrafjorton kilo som bor i Göteborg med sin pappa och styvmamman Barbro. Barbros dotter Ellika har Blenda aldrig dragit jämnt med, men nu när hon har problem med Aron och måste kämpa för sina barn kommer hon och Blenda varandra närmre. De kan nästan ha normala samtal!

- Heavy is hot kan du väl testa, där finns det säkert en passande bikini! Den dumma, pinnsmala tjejen i kassan tittade medlidsamt på mig. Det fanns inget värre än när smala tjejer tittade så på mig. Heavy is hot! Aldrig i livet, en jävla tantaffär! Lizzie kanske kunde sy en åt mig. Som tröst stal jag en schampoflaska på vägen ut. Någon tröst skulle jag väl få.

Blenda åker på en resa till Grekland och upptäcker nya saker där. Hon träffar en mystisk man som heter Iraklís och förlorar något. Mamman Leonora får hennes tankar att dras till musikaliska högskolor men aldrig skulle väl någon som hon komma in där?
Blenda fortsätter att sjunga och hoppas och genomför fast än nästan ingen tror på henne.

Boken var väldigt bra och jag tycker att den var intressant. Högsta betyg, läsvärd!

Av Hanna Nilsson

1 kommentar: